Bądź na bieżaco z przepisami

Z wielkim bratem w kabinie ciężarówki

227028_samochod_ciezarowy_droga_las

Od czerwca 2019 r., gdy zgodnie z załącznikiem IC do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 165/2014, w pojazdach trzeba będzie instalować inteligentne tachografy, to nie kierowca będzie pilnował tachografu, lecz tachograf kierowcę.

„Komisja Europejska (KE) uznała, że zawodowi kierowcy coraz częściej i na różne sposoby oszukują w sprawie czasu pracy. Dlatego opracowała załącznik IC do rozporządzenia PE i Rady UE, który szczegółowo określa budowę i użytkowanie tzw. inteligentnych tachografów. Ma to ograniczyć możliwość ingerowania w pracę tych urządzeń i zwiększyć wykrywanie manipulacji” – czytamy w artykule.

Z ustaleń Komisji wynika bowiem, że „w co trzecim pojeździe dochodzi do oszustw w rejestrowaniu czasu pracy i odpoczynku”.

„Zminimalizowanie manipulacji jest jednym z najważniejszych wyzwań, przed jakimi staje branża transportowa” – mówi Małgorzata Stocerz, kierownik ds. kluczowych klientów i obsługi służb kontrolnych INELO, która uczestniczy w konsultacjach Komisji Europejskiej.

„Tachografy cyfrowe wprowadzone w 2006 r., które miały zapobiec nielegalnym praktykom, okazały się tak samo podatne na ingerencję, jak analogowe” – przypomina.

„Ingerencja w pracę urządzeń wpływa na rynkową pozycję uczciwych przewoźników i opinie o całej branży, ale także zagraża bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego” – twierdzi „Puls Biznesu„.

Zgodnie z informacjami, do których dotarła gazeta, „nowe urządzenia będą wyposażone m.in. w GPS, dzięki czemu będzie rejestrowane dokładne położenie pojazdu, gdy zaczyna i kończy jazdę, a także co trzy godziny podczas jazdy. Poza tym będzie można szybciej bezprzewodowo odczytać niektóre dane przez wbudowany moduł Bluetooth”.

„Przesyłanie informacji będzie możliwe przez ITS-y, czyli Inteligentne Systemy Transportowe” – wskazuje Małgorzata Stocerz. I dodaje: „Nowoczesne urządzenia to element bardziej zrównoważonego, bezpiecznego, innowacyjnego i konkurencyjnego europejskiego sektora drogowego”.

Certyfikaty na nowe tachografy będą wydawane na 15 lat – pisze „Puls Biznesu. Ma to skłonić firmy transportowe do wymiany urządzeń właśnie po takim okresie.

Kliknij i skomentuj

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Do góry